SPM 14: Indahnya Tawakal

Assalamualaikum


Akhirnya, debaran para calon SPM 2014 memuncak semalam, 
3 MAC 2015.

Sukar nak digambarkan perasaan menanti keputusan. Malam tu, Allah sajalah yang tahu debarannya macam mana. Tapi, kita orang Islam. Allah dah bagi panduan untuk tenangkan jiwa.
Allah kan pernah berfirman..
" Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah lah, hati menjadi tenang "
(ar-Rad : 28 )

Jam 9.20 pagi mula bertolak ke Parit, Perak. Macam-macam berita yang Aishah dengar dalam kereta...

Pelajar cemerlang seluruh Malaysia menurun...Yang paling gerun, pelajar cemerlang maktab menurun iaitu sebanyak 9 orang sahaja berjaya mendapat 9A. Jantung semakin berdebar. 
Mama kata,
9 orang 9A. Kakak salah seorang daripadanya

Huh. Ameen. Tapi, dalam hati macam berat nak terima sebab kemungkinan untuk mendapatkan 9A tu sangat rendah. Hampir 2 jam lebih perjalanan, akhirnya 11.30 pagi sampailah di maktab. 
Ingatkan, terus ambil result. Rupanya kena pastikan dulu setiap hutang dah terlangsai. Haha. Waktu ni, debaran tu sikit berkurang sebab dapat bersembang dengan kawan-kawan sambil beratur dekat kaunter bayaran.

Selesai kesemua kaunter bayaran, akhirnya masanya telah tiba. Langkah terus diatur menuju ke meja yang padanya tertampal kertas bertulis
501

Ustaz Wan yang menjaga kaunter. Siapa tak kenal Us. Wan. Us paling femes dan sporting di maktab. Hadooiii.
" Apa nombor angka giliran awak?" ustaz tanya.
Aishah tahu, ustaz ni mesti nak duga sama ada pelajar ingat ke tidak no. angka giliran dia. Takkan Aishah lupa angka keramat tu. Hah

Aishah pun sebut. Banyak kali pula tu. Ustaz macam tak boleh ingat nombor yang Aishah sebut. Ustaz give up. Tergelak Aishah tengok ustaz. Apabila Aishah bagi tahu nama...ustaz jumpa pun slip peperiksaan SPM. Dari riak wajah ustaz, tersengeh-sengeh pada masa sama masih memegang slip Aishah.

" Awak nak pilih kumpulan mana? Dia ada tiga kumpulan..
Kumpulan 1: 9A+. Tapi yang tu dah ambil dah. Seorang saja.
Kumpula 2: 9A. Ada 9 orang.
Kumpulan 3: 8A 1B. Ini ada 19 orang."
Ustaz masih tersengeh-sengeh...

Siapa tak nak 9A. Tapi, hati Aishah kuat kata yang Aishah bukan pemilik 9A. Ustaz tersenyum sambil katakan "TAHNIAH". Slip tersebut bertukar tangan.

Seperti yang dijangkakan 8A 1B. 
Alhamdulillah. Ucapan syukur itu berulang kali terlafaz. Tak tahu nak gambarkan rasa waktu tu. Huh.
4A+ 3A 1A- 1B+


Walaupun apa yang dimatlamatkan tak berjaya, Aishah masih rasa senang hati. Bila Aishah fikir balik masa dalam perjalanan balik, Aishah tersenyum. Aishah tahu inilah rasanya apabila kita sudah ikhtiar dan bertawakal. Maksudnya, kita serahkan segala yang kita ikhtiarkan kepada Allah. Sebab itu, mudah untuk kita redha.

Ada yang sarankan supaya re-check sebab B+. Aishah menolak. Takdir itu Aishah terima. Aishah tahu, bukan senang untuk Aishah sampai ke tahap ini. Dan keputusan ini adalah RANCANGAN ALLAH.
Dia lebih TAHU sedangkan kita TIDAK TAHU apa yang DIA TAHU.
#bersangkabaikkepada Allah =)


Kepada calon lain...Yang berjaya mencapai matlamat, Alhamdulillah, SYUKUR kepada Allah yang memberikan kejayaan itu. Bahagialah kerana rancangan anda berjaya.
Kepada calon lain...Yang tidak berjaya mencapai matlamat. Tetap SYUKUR dengan rezeki Allah. Sepatutnya, kita lebih bahagia kerana ini adalah rancangan Allah.

Jangan putus ada jika Allah SWT menunda apa-apa yang kamu sukai.

Jangan bersedih hati. Tapi, bersabar dan tersenyumlah...

Kerana Dia berfirman dengan penuh kasih dan sayang...


" Sesungguhnya, sesudah kesulitan ada kemudahan"
Surah Al-Insyirah :6


Kepada calon SPM 2015. Huuuu...Struggle hard dear. And jangan lupa pengisian rohani itu juga penting. Dapatkan berkat menuntut ilmu. Gunakan peluang yang ada ini untuk memastikan rancangan dan matlamat anda tercapai. 
In Sya Allah. 
Kejayaan itu tidak lain hanyalah milik Allah dan dariNya kita mendapatkan kejayaan.

Assalamualaikum.


Thanks For Reading شكران.

0 400 is kind-heart: