Mencari Doa Malaikat

Assalamualaikum


" kau ni macam malaikat lah..."
Pernah dengar dialog tu? Kita akan umpamakan seseorang yang baik bagai malaikat. Kenapa? Sebab malaikat ini sifatnya memang baik. Langsung tidak dicemari nafsu. Malah, sentiasa taat dan patuh pada perintah Allah. 
Tapi, kita manusia ni susah lah nak capai tahap malaikat kan? Sebab manusia dicipta bersama nafsu. Itulah cabaran paling besar dalam hidup bersyariat ni. 

Back to our topic... Tahu tak yang ada amalan yang membolehkan kita, manusia untuk mendapatkan doa malaikat. Huh, bayangkan malaikat berdoa untuk kita...In Sya Allah, akan termakbul sebab malaikat sangat dekat dengan Allah apatahlagi, mereka patuh perintah Allah. Hmm...

JOM KITA DAPATKAN DOA MALAIKAT :
  Apabila seseorang itu duduk dalam keadaan berwudhuk sambil menunggu waktu solat :)
 Apabila seseorang itu mendoakan saudaranya yang lain dalam keadaan saudaranya tidak mengetahui tentang doa tersebut.
 Duduk seketika sebaik usai solat di tempat solat. * zikir
 Menghadiri majlis ilmu 
 Apabila manusia tidur dalam keadaan berwudhuk
 Apabila seseorang menziarahi saudaranya yang sakit walaupun sakit yang ringan.
 Manusia yang solat berjemaah di saf hadapan
 Manusia yang menginfakkan harta kepada orang lain.
 Orang yang bersahur 

Susah ke? Senang In Sya Allah kalau kita istiqamah dengan amalan ni


Antunna...Antum sekalian. ewaah :)
Kita tahu kedudukan malaikat di sisi Allah sangat tinggi. Amalan para malaikat sangat hebat, setiap masa berzikir kepada Allah malah, perintah Allah tidak pernah mereka ingkari. 
TAPI!!!
Kedudukan malaikat yang tinggi itu boleh diatasi oleh manusia. Bukan semua manusia boleh mendapatkan kedudukan sedemikian. Bagaimana?

Dalam Kitab Akidah Muslim menyatakan :
Siapakah yang paling istimewa kedudukannya, MANUSIA atau MALAIKAT?
Jawapannya :
MANUSIA yang taat kepada Allah dan jauhi kemungkaran. 
KENAPA?
Manusia inikan Allah cipatakan bersama nafsu sebagai UJIAN. Jadi, sesiapan yang berjaya tundukkan nafsu, subhanallah...Hebat kedudukan insan itu. Moga kita tergolong dalam kalangan mereka yang dapat tundukkan nafsu. Susah memang susah...Tapi, Iman mau kuat. In Sya Allah.


Nafsu takut dengan Iman =D

Itu sahaja
Assalamualaikum.


Thanks For Reading شكران.

4 400 is kind-heart:

CaptainHook said...

assalamualaikum aishah, sy nk tanya tentang spc boleh?

Aishah Norrifin said...

@CaptainHook
Silakan :)
Mana yg saya tahu, In SYa Allah bleh saya kongsikan...

CaptainHook said...

@Aishah Norrifin SPC ni sebanarnya apa? biasiswa ke? nk mohon macam mana? siapa yg layak? maaf, sy dah try googled, tp tak jumpa.

Aishah Norrifin said...

@CaptainHook

Ya. SPC ni biasiswa daripada MARA. Student MRSM boleh mohon SPC guna result trial SPM. Tapi, student lain masih boleh mohon SPC dengan menggunakan result SPM.

Sentiasa jenguk laman web mara untuk ketahui update tentang biasiswa pelajaran MARA.Ada macam-macam program dan kos yang MARA taja. Setiap kos tu ada syaratnya yang tersendiri.

Kebanyakan kos yang ditaja oleh MARA ni memerlukan 9A.
Tajaan pelajaran Mara ni perlu dibayar semula. Tapi, ada potongan bayaran sekiranya keputusan cemerlang...

=D