Tips Seronok Belajar

Assalamualaikum.

Badlishah 10-13
Hmm...Pernah rasa bosan belajar? Pernah rasa nak berputus asa? Amboi, melampau! Haha. Apa apapun...Kita kena ingat MENUNTUT ILMU adalah satu tuntutan Fardhu Ain. Jadi, selaku umat Islam kita wajib melaksanakannya. 
Jadi, seperti yang sudah tertakluk di bawah sistem pendidikan di Malaysia. Akan ada 3 peperiksaan yang penting. Betul ke tidak? Betul ke tidak? Betul ke tidak?
Sebenarnya ada banyak lagi... Tapi ada 3 yang paling COMMON dalam kalangan rakyat Malaysia.
1- Ujian Penilaian Sekolah Rendah [UPSR]
2- PMR \ Penilaian Tingkatan 3 [PT3]
3- Sijil Pelajaran Malaysia [SPM]

Hmm... Kepada calon2 yang bakal menduduki exam seperti di atas atau exam yang tidak disenaraikan...Aishah suka untuk kongsikan apa yang Aishah buat semasa nak hadapi SPM...

Perkongsian ini mungkin lebih tertumpu kepada pelajar berasrama. Jangan jadikan situasi jauh daripada keluarga sebagai alasan untuk tidak berjaya. Sebaliknya, jadikan itu sebagai pemangkin kekuatan kita untuk membanggakan mereka.

1- Pastikan tempat belajar kita sejuk mata memandang...


Err... Tak adalah sejuk sangat mata memandang. Yang pasti, kita hias sendiri tempat kita mengikut kemahuan kita. Tampallah kata-kata hikmah supaya diri kita sentiasa termotivasi. 
Seriously, apabila Aishah start balut meja, dan customize tempat belajar, bangkit semangat nak belajar kat tempat sendiri. Ketenangan itu hadir dengan sendirinya. 

2- Hasilkan nota sendiri dengan kreatif


Siapa kata, Biology senang? Angkat tangan. Bagi Aishah, Biology ni antara subjek yang sangat mengerikan. Aishah rasa setakat baca buku teks, buku rujukan belum cukup. Tapi, kalau ada ingatan yang mantap, itulah segalanya untuk subjek yang sama waktu dengannya.
Jadi, Aishah mengambil langkah untuk buat nota sendiri yang kita selak hari-hari. Dengan olahan warna dan lukisan yang memberangsangkan mampu menarik perhatian otak kita untuk telan ilmu tu dan lekat selekatnya untuk jangka masa yang lama.
Sebab...Otak suka pada warna dan bentuk. Otak benci angka dan tulisan. Itu adalah FAKTA!!!

3- Belajar dalam kumpulan


Manusia itu dicipta untuk saling melengkapi. Kepakaran masing-masing tak sama. Belajarlah dalam kumpulan...Aishah tidaklah begitu berminat untuk belajar berkumpulan. Tapi, adakala Aishah gagahkan diri untuk letakkan rasa tak suka belajar berkumpulan ni jauh2. Coz...Aishah sedar yang diri ini masih belum cukup ilmu. Dan ilmu yang kita ada dapat kita kongsi dengan kawan-kawan. SEBAB kita tak nak berjaya sorang-sorang!!!

Subjek yang Aishah suka untuk lakukan secara berkumpulan, Biology, Add Maths, Kimia. Yang seronok bila belajar berkumpulan, kita saling membantu kawan-kawan yang lemah dan pakar. MEMANG BEST. SIlaturahim pun terjalin. Senario belajar berkumpulan inilah yang akan menjadi memori belajar paling indah ~

4- Mengaku kehambaan kita kepada-Nya =)


THIS SHOULD BE THE FIRST!!! Ingat, walau setinggi mana sekalipun ilmu kita. Sebanyak mana A+ yang kita dapat. Hakikatnya, kita adalah hamba kepada-Nya. Jadi, janganlah lupa Dia dalam kita menuntut ilmu. Pesan ustaz, kalau nak belajar banyakkan ISTGHFAR, semasa peperiksaan banyakkan SELAWAT. Nampak tak, apabila hati kita terikat kuat dengan tali Allah, Allah akan jaga kita. Percayalah, Dia Maha Kuasa dan mampu menjadikan perkara yang mustahil itu realiti.

Rajin-rajinlah solat berjemaah dan lakukan solat sunat yang lain supaya diri kita sentiasa dekat denganNya. Semoga dengan itu, rahmatNya sampai kepada kita. Janganlah terlampau sibuk mengejar kejayaan sampai lupa untuk menghadiri majlis-majlis agama. Ingat, sesiapa yang melapangkan masanya denganNya, Allah akan atur hidup kita dengan CHANTEK.


Rasanya, itu sahaja yang boleh saya kongsikan. Masing-masing ada cara tersendiri untuk menjadikan belajar itu sesuatu yang seronok.  Ikutlah cara masing-masing. Asalkan matlamat untuk belajar tercapai. Tapi, apa-apapun kita kena ingat NIAT sebenar kita menuntut ilmu. 
' Sahaja aku menuntut ilmu kerana Allah Taala '
Setiap kali kelas Sejarah, cikgu mesti suruh kami baca niat kami kuat-kuat. Tidak hairanlah, subjek Sejarah 100% A semasa kebanyakkan ujian di maktab dan mencatat jumlah pelajar terbanyak A semasa TRIAL. Hebat sungguh niat ni sebab NIAT datang daripada HATI.

Apabila manusia mula melakukan sesuatu bukan kerana Allah, maka bersiap sedialah untuk KECEWA!!!


One more, janganlah 100% masa dihabiskan dengan BELAJAR. Ya Allah...Ikut Fitrah ok. Siang kita melaksanakan amanah, malam kita berehat. Tapi ... Beruntunglah mereka yang sujud kepada Allah swt di malam yang hening. 
Dan pastikan diri kita bersosial. Sosial mengikut syariat lah ye. In Sya Allah, kita akan rasa seronok untuk belajar sebab kita ada kawan-kawan di samping kita yang turut dalam perjalanan yang sama dengan kita. Akan wujudlah suasana aku tolong kau, kau tolong aku.
We want to see their success too..

Itu sahaja.
Moga bermanfaat.
Assalamualaikum wbt. =)





Thanks For Reading شكران.

0 400 is kind-heart: