Tips Seronok Belajar

Assalamualaikum.

Badlishah 10-13
Hmm...Pernah rasa bosan belajar? Pernah rasa nak berputus asa? Amboi, melampau! Haha. Apa apapun...Kita kena ingat MENUNTUT ILMU adalah satu tuntutan Fardhu Ain. Jadi, selaku umat Islam kita wajib melaksanakannya. 
Jadi, seperti yang sudah tertakluk di bawah sistem pendidikan di Malaysia. Akan ada 3 peperiksaan yang penting. Betul ke tidak? Betul ke tidak? Betul ke tidak?
Sebenarnya ada banyak lagi... Tapi ada 3 yang paling COMMON dalam kalangan rakyat Malaysia.
1- Ujian Penilaian Sekolah Rendah [UPSR]
2- PMR \ Penilaian Tingkatan 3 [PT3]
3- Sijil Pelajaran Malaysia [SPM]

Hmm... Kepada calon2 yang bakal menduduki exam seperti di atas atau exam yang tidak disenaraikan...Aishah suka untuk kongsikan apa yang Aishah buat semasa nak hadapi SPM...

Perkongsian ini mungkin lebih tertumpu kepada pelajar berasrama. Jangan jadikan situasi jauh daripada keluarga sebagai alasan untuk tidak berjaya. Sebaliknya, jadikan itu sebagai pemangkin kekuatan kita untuk membanggakan mereka.

1- Pastikan tempat belajar kita sejuk mata memandang...


Err... Tak adalah sejuk sangat mata memandang. Yang pasti, kita hias sendiri tempat kita mengikut kemahuan kita. Tampallah kata-kata hikmah supaya diri kita sentiasa termotivasi. 
Seriously, apabila Aishah start balut meja, dan customize tempat belajar, bangkit semangat nak belajar kat tempat sendiri. Ketenangan itu hadir dengan sendirinya. 

2- Hasilkan nota sendiri dengan kreatif


Siapa kata, Biology senang? Angkat tangan. Bagi Aishah, Biology ni antara subjek yang sangat mengerikan. Aishah rasa setakat baca buku teks, buku rujukan belum cukup. Tapi, kalau ada ingatan yang mantap, itulah segalanya untuk subjek yang sama waktu dengannya.
Jadi, Aishah mengambil langkah untuk buat nota sendiri yang kita selak hari-hari. Dengan olahan warna dan lukisan yang memberangsangkan mampu menarik perhatian otak kita untuk telan ilmu tu dan lekat selekatnya untuk jangka masa yang lama.
Sebab...Otak suka pada warna dan bentuk. Otak benci angka dan tulisan. Itu adalah FAKTA!!!

3- Belajar dalam kumpulan


Manusia itu dicipta untuk saling melengkapi. Kepakaran masing-masing tak sama. Belajarlah dalam kumpulan...Aishah tidaklah begitu berminat untuk belajar berkumpulan. Tapi, adakala Aishah gagahkan diri untuk letakkan rasa tak suka belajar berkumpulan ni jauh2. Coz...Aishah sedar yang diri ini masih belum cukup ilmu. Dan ilmu yang kita ada dapat kita kongsi dengan kawan-kawan. SEBAB kita tak nak berjaya sorang-sorang!!!

Subjek yang Aishah suka untuk lakukan secara berkumpulan, Biology, Add Maths, Kimia. Yang seronok bila belajar berkumpulan, kita saling membantu kawan-kawan yang lemah dan pakar. MEMANG BEST. SIlaturahim pun terjalin. Senario belajar berkumpulan inilah yang akan menjadi memori belajar paling indah ~

4- Mengaku kehambaan kita kepada-Nya =)


THIS SHOULD BE THE FIRST!!! Ingat, walau setinggi mana sekalipun ilmu kita. Sebanyak mana A+ yang kita dapat. Hakikatnya, kita adalah hamba kepada-Nya. Jadi, janganlah lupa Dia dalam kita menuntut ilmu. Pesan ustaz, kalau nak belajar banyakkan ISTGHFAR, semasa peperiksaan banyakkan SELAWAT. Nampak tak, apabila hati kita terikat kuat dengan tali Allah, Allah akan jaga kita. Percayalah, Dia Maha Kuasa dan mampu menjadikan perkara yang mustahil itu realiti.

Rajin-rajinlah solat berjemaah dan lakukan solat sunat yang lain supaya diri kita sentiasa dekat denganNya. Semoga dengan itu, rahmatNya sampai kepada kita. Janganlah terlampau sibuk mengejar kejayaan sampai lupa untuk menghadiri majlis-majlis agama. Ingat, sesiapa yang melapangkan masanya denganNya, Allah akan atur hidup kita dengan CHANTEK.


Rasanya, itu sahaja yang boleh saya kongsikan. Masing-masing ada cara tersendiri untuk menjadikan belajar itu sesuatu yang seronok.  Ikutlah cara masing-masing. Asalkan matlamat untuk belajar tercapai. Tapi, apa-apapun kita kena ingat NIAT sebenar kita menuntut ilmu. 
' Sahaja aku menuntut ilmu kerana Allah Taala '
Setiap kali kelas Sejarah, cikgu mesti suruh kami baca niat kami kuat-kuat. Tidak hairanlah, subjek Sejarah 100% A semasa kebanyakkan ujian di maktab dan mencatat jumlah pelajar terbanyak A semasa TRIAL. Hebat sungguh niat ni sebab NIAT datang daripada HATI.

Apabila manusia mula melakukan sesuatu bukan kerana Allah, maka bersiap sedialah untuk KECEWA!!!


One more, janganlah 100% masa dihabiskan dengan BELAJAR. Ya Allah...Ikut Fitrah ok. Siang kita melaksanakan amanah, malam kita berehat. Tapi ... Beruntunglah mereka yang sujud kepada Allah swt di malam yang hening. 
Dan pastikan diri kita bersosial. Sosial mengikut syariat lah ye. In Sya Allah, kita akan rasa seronok untuk belajar sebab kita ada kawan-kawan di samping kita yang turut dalam perjalanan yang sama dengan kita. Akan wujudlah suasana aku tolong kau, kau tolong aku.
We want to see their success too..

Itu sahaja.
Moga bermanfaat.
Assalamualaikum wbt. =)





Thanks For Reading شكران.

Bahagialah Orang Asing

Assalamualaikum

Rasulullah SAW bersabda : 
Pada awal munculnya Islam merupakan sesuatu yang asing, dan akan kembali menjadi asing seperti permulaannya. Maka berbahagialah orang-orang yang asing.
HR Muslim
Masya-Allah. Dalam sebenarnya maksud yang tersirat di sebalik hadis tersebut. Sangat halus maknanya.
Asing???
Apa maksud 'asing' dalam hadis tersebut?

Dalam riwayat yang lain, baginda SAW bersabda lagi:
"Iaitu orang-orang yang menghidupkan-hidupkan apa yang telah dimatikan manusia dari sunnahku
(HR Muslim, Ibnu Majah, dan at-Thabrani)


Akan ada zaman ketika melaksanakan tuntunan menjadi tontonan.
 Akan ada masa tatkala menunaikan keta’atan kepada Allah ‘Azza wa Jalla dianggap sebagai keanehan. 
Akan ada saat manakala bersungguh-sungguh dalam memenuhi kewajiban agama dipandang sebagai perilaku berlebihan dan bahkan melampaui batas. 
Akan datang suatu masa saat berpegang teguh kepada Islam ini dianggap ketidakwarasan. 
Mereka asing di mata manusia, dan manusia pun mengasingkannya. Tetapi mereka adalah sebaik-baik manusia….
Keadaan begini terjadi apabila manusia mulai tidak saling menasihati. Masing-masing sibuk mengejar dunia sehingga lupa tugas dakwah kita. Semua umat Islam memikul amanah untuk berdakwah. Tidak semestinya berdakwah kepada orang yang masih belum memeluk Islam. Yang paling penting, berdakwah sesama kita, saudara seislam. 

Allah menjadikan iman kita sekejap naik, sekejap turun. Sebab tu, kita kena sentiasa jaga iman kita. Kalau rasa macam iman down sikit, cepat-cepat naikkan dengan cara zikrullah. In Sya Allah. 
Sebenarnya, insan ni kalau hidup ikut betul-betul sunnah baginda, memang chantek sangat perjalanan hidup kita. Sebab Sunnah Rasulullah adalah fitrah yang sangat indah...

YANG PALING PENTING...JAGA MUTABAAH..
- Tilawah Al-Quran : Jangan miss walau sehari. 
- Al-Ma'thurat : Cuba untuk baca setiap pagi dan petang
- Solat Sunat Dhuha : Cuba untuk perform setiap hari. In Sha Allah, murah rezeki
- Solat Sunat Rawatib : Buat sebanyak yang boleh.
- Puasa Sunat: Usaha untuk Isnin dan Khamis.


Jangan takut untuk lakukan semua itu. Hidupkan lagi sunnah baginda yang lain. Betul!!! Memang susah untuk menghidupkan yang mati. Tapi, ingat pesan Rasulullah:
' Berbahagialah orang-orang yang asing'


Siapa tahu, akhlak kita dapat membantu seseorang berubah sekaligus mendapat hidayah daripada Allah. Masya Allah, tinggi ganjaran untuk kita nanti.

Jangan gentar untuk berada di landasan kebenaran walau seorang diri.
 Ingatlah, Allah sentiasa bersama dengan kita.
In Sya Allah =D

Sama-sama kita muhasabah diri :)
Assalamualaikum


Thanks For Reading شكران.

Belajar Untuk Reda

Assalamualaikum 

Cuti sekolah hampir tamat tetapi tidak untuk saya. Haha. 
#ansaraparit
#SPM2014


Suka untuk Aishah kongsikan satu pengalaman yang banyak mengajar Aishah erti JANGAN LALAI...
Setiap pelajar MRSM pasti mempunyai niat untuk mendapatkan Skim Pelajar Cemerlang (SPC). SPC ini merupakan satu bentuk tajaan pengajian daripada pihak MARA untuk kita sambung belajar selepas SPM sama ada dalam negara mahupun luar negara. Untuk mendapatkannya, keputusan trial kenalah GEMPAK!!!

Aishah pun sama. Jauh di sudut hati, tersimpan cita-cita untuk mendapatkannya. Siapa taknak tajaan. Sekurang-kurangnya, Aishah dapat kurangkan beban keluarga. Aishah tekad sebab serik keluarkan duit yang banyak di maktab. Pagi petang...bertungkus lumus untuk SPM. Setahun ada 6 exams. Bukan macam sekolah kementerian. Oiiihh, jenuh oo ambil exam banyak kali. Belum sempat nak rasa lega lepas Ujian Selaras 1, Ujian Selaras 2 pula menyusul. 

Tahun 2014 ini banyak berlaku pembaharuan. Peperiksaan Trial tidak lagi dipanggil Trial SPM malah dinamakan sebagai SPMRSM [ Sijil Pendidikan MRSM ]. SPC pun ditukar nama kepada Program Pembangunan Profesional Mara [ PPPM ]. 

SPMRSM pun berlalu. Keputusan pun bukannya GEMPAK sangat.  Masing-masing tak sabar menunggu pemberitahuan tentang tajaan MARA. Biasanya, sebaik tamat trial, terus keluar berita fasal SPC. Kali ini, pemberitahuan dikeluarkan lewat sedikit. Dalam musim peperiksaan SPM, Kaunselor Cg Hakimi mengadakan pertemuan dengan pelajar Ting. 5 dan bercakap tentang PPPM yang menggantikan SPC.

Aishah berbelah bahagi sama ada untuk memohon atau tidak. Lagipun, peluang cerah untuk aku memohon program luar negara. Tapi, malang sekali tidak banyak program yang ditawarkan kali ini. Pada mulanya, Aishah ingat nak abaikan saja PPPM tu sebab kebanyakkan program yang ditawarkan adalah bidang kejuruteraan. Hmm... Aishah bukannya bidang engineering ni. Tapi, last minute Aishah isi juga borang PPPM tu sebab Aishah rasakan peluang begini bukannya datang bergolek. Bukan senang nak dapat peluang macam ni.

Aishah pun mengisi borang tersebut. 
Pilihan pertama : Chemical Engineering ( process ) di UniKL MICET
Pilihan Kedua : Science & Technology : MARA American Degree Preparatory Programme ( luar negara )

Aishah tak meletakkan pengharapan yang tinggi pun terhadap PPPM ni. SPM pun berlalu. Pejam celik-pejam celik... Dah masuk bulan Disember. 

4 DISEMBER 2014
Nak dijadikan cerita. Telefon bimbit Aishah hilang. Aishah pun tak kisah sangat  sebab telefon Nokia yang asas je pun. Lagipun, telefon itu untuk kegunaan di maktab saja. Jadi, Aishah tak berminat langsung nak cari tambahan lagi, bateri dah habis. 

9 DISEMBER 2014
Lebih kurang seminggu lebih lepas tu, Aishah rasa macam nak cari balik telefon. Akhirnya, jumpa di bawah katil. Alhamdulillah. Terus caj telefon. Tak lama selepas tu, bukalah inbox mesej. 
3 unread message.
2 daripada nombor yang tak dikenali. 1 lagi daripada Mimi.

Aishah pun open sms dari nombor yang pelik tu...

" TAHNIAH!!! Anda dicalonkan untuk Program MARA AMERICAN DEGREE PREPARATORY PROGRAMME ( MADPP ) Sila hadirkan diri ke pusat temuduga yang ditetapkan.Tempat: KKTM Ledang, Johor.Masa : 9 Disember, Bermula 8.30 pagiSila bawa alat tulis bersama "

Berlari-lari Aishah ke bilik nak tengok kalendar. Hari ini berapa hari bulan ek? Masa tu jantung dah dup dap dup dap... Aishah jerit satu rumah...tanya mama.
" MAMA... HARI NI 9 DIS ke ?"
 " HA-AH"

Aishah rasa macam tak percaya yang hari itu ialah 9 Disember. Tarikh temuduga itu adalah pada 9 Disember. Hati ni rasa macam patah sejuta. Rupa-rupanya mesej tersebut dihantar pada 4 Disember. Itulah tarikh Aishah mula kehilangan telefon bimbit.
3 malam Aishah tak boleh tidur sebab fikirkan kejadian itu. Bila difikirkan, Aishah bukannya minat sangat pun. Tapi... Aishah cuma fikirkan yang kawan-kawan Aishah yang lain tak dapat pun. Aishah je dan lagi 2 orang.

Hmm... lama Aishah ambil masa untuk terima kenyataan ini. Aishah belajar untuk reda. Bila diimbas balik. Sebenarnya, ada sesuatu yang Allah rancangkan untuk Aishah. 

Sekiranya sesuatu itu berlaku mengikut rancangan kita, kita pasti seronok kerana rancangan kita berjaya..
tetapi sekiranya sesuatu itu berlaku di luar rancangan kita, sepatutnya kita lebih seronok kerana rancangan itu datangnya daripada Allah SWT.
Rancangan Allah itukan lebih indah =)

Kawan-kawan Aishah setia mengirimkan kata-kata semangat supaya Aishah calm. Aishah percaya, mungkin ada yang Allah cuba nak ajarkan kepada Aishah. 

Aishah belajar untuk lebih berjaga-jaga. Jangan suka hilangkan barang. Hargai setiap barang yang kita miliki. and yang paling penting!!!
Aishah belajar untuk reda.

Setiap kali buka Tafseer Quran, Aishah mesti buka halaman 34: Surah al-Baqarah...
Allah berfirman..." Boleh jadi kamu membenci sesuatu , padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.

Sejak hari itu, Aishah kuat. Biarlah tak dapat PPPM. At least, 6 bulan ini dapat Aishah isi untuk belajar memandu, belajar memasak dan jaga opah. Alhamdulillah, baru-baru ini dikeluarkan senarai pelajar yang berjaya PPPM. Ramai juga kawan-kawan Aishah yang dapat program diploma cemerlang dalam negara dan ijazah luar negara. Rupa-rupanya, program yang Aishah dapat itu satu-satunya program yang memerlukan proses temuduga. Dan, cuma seorang sahaja pelajar dari maktab Parit yang berjaya. Selebihnya, pelajar Taiping, Pengkalan Chepa dan TGB yang memenuhi carta 200 pelajar yang berjaya.

Tahniah!!! Berusahalah, ya. Belajar rajin-rajin n manfaatkan peluang ni. In Sha Allah, Allah memudahkan jalan kalian yang menuntut ilmu.

Syukur dengan kenikmatan...
Reda terhadap kesulitan...


Itu, sahaja. Buang yang keruh, ambil yang jernih,
Wallahua'lam
Assalamualaikum wbt.


Thanks For Reading شكران.