Remembrance : Ambil Result PMR 2012

Assalamualaikum.

Berdebar-debar rasanya calon PMR 2013 hari ini menanti keputusan peperiksaan mereka. Aishah pun tak tahu kenapa hari ini membuatkan Aishah teringat kenangan semasa mengambil result PMR 2012. Subhanallah memang tak terkata...

tandantangan minit mesyuarat persatuan Gegografi buat kali terakhir di SMKSB =D

Pagi itu, Allah mengejutkan Aishah seawal jam 5.00 pagi. Aishah pun terus bangun dan bersihkan diri untuk Solat Subuh. Pagi itu, Aishah buat kerja rumah seperti biasa. Basuh pinggan, sidai baju dan kemas bilik. Sampailah pukul 9.30, Aishah mula bersiap untuk ke sekolah. 

Entahlah, pukul berapa baru bertolak ke sekolah. Rasanya pukul 10.30 pagi macam itulah. Masya Allah, dalam kereta itu, emosi Aishah yang tak menentu menimbulkan pelbagai persoalan tentang keputusan yang bakal Aishah terima. Akhirnya, ayah berjaya parkir kereta di padang SMK Sultan Badlishah. Erat saja tangan ni pegang tangan mama. Dalam perjalanan ke dewan, macam-macam reaksi pelajar lain yang Aishah dah jumpa... Dalam hati, Aishah kata,
" Awalnya, result sampai..."

Jantung berdegup semakin kencang. Sebaik tiba di dewan, terus terserempak dengan Afifah. Tengok muka Afifah sungguh menakutkan...
" Afifah, dapat kah?"
" Alhamdulillah," Afifah berkata sedemikian seraya menunjukkan slip PMR nya. Seronok pun ada takut pun ada bila tengok result Afifah...
Dalam hati berkata, " Afifah boleh, aku mesti boleh,"

Kemudian, terus ke meja kelas 3A10 di hujung Dewan Syed Ahmad ( dewan terbuka ). Cikgu Nazmah senyum ja dari jauh.. 

Terjumpa, Izyan pula...Izyan dah seronok dah dapat result. Sementara nak tunggu Kokillan, sembang kejap dengan Izyan...Sampailah giliran Aishah.
" Aishah .... Hmmm...Kejap noh," cikgu belek-belek slip yang ada dekat tangannya. 
" Ha!!! Ini Dia..Nor Aishah binti Norrifin.." cikgu pun menghulurkan slip tersebut kepada Aishah. Dalam hati ini rasa macam tak nak tengok slip itu.
Bila slip itu selamat berada dalm tangan Aishah, perlahan Aishah selak dan lihat satu persatu subjek.....Sampailah kepada subjek terbawah...
" ALHAMDULILLAH !!! "

Itulah perkataan pertama yang keluar. Air mata dah mula keluar. Cikgu Nazmah yang ada betul-betul depan Aishah, terus Aishah peluk. Aishah pun tak tahu kenapa Aishah menangis. Mungkin kerana Aishah berasa usaha yang Aishah kerahkan selama ini akhirnya membuahkan kejayaan. 
" Tahniah, Aishah. Teruskan usaha... Cikgu maafkan,..Dah, cikgu halalkan semua ilmu," kata cikgu Nazmah semasa dalam dakapan.
" Terima kasih banyak-banyak cikgu,"
Kemudian, mama, ayah yang setia menunggu di belakang, terus Aishah peluk sambil tunjukkan slip. Ya Allah, waktu itu air mata seperti tak boleh dikawal. Dah rasa macam nak banjir...

Tiba-tiba datang pula Pengerusi PIBG SMKSB..
" Nak ambil gambar..Straight A kan,"
"Ya,"
Lepas tu, Aishah dengan Afifah ke depan dewan untuk tengok analisis PMR 2012. Dalam perjalanan ke depan dewan, Aishah melalui kelas-kelas lain. Cikgu Sanusi, kelas 3A5 senyum ja tengok Aishah. Aishah tengok je cikgu.." Cikgu !!" sambil tunduk.
" Tahniah Aishah," ingat lagi, itulah kata-kata Cikgu Sanusi sambil tundukkan kepala sikit kepada Aishah. Aishah akan selamanya ingat Cikgu Sanusi. Banyak pengalaman dengan Cg Sanusi. Cikgu inilah yang membuatkan mutu karangan Aishah bertambah baik sampaikan bila masuk MRSM, Cikgu Ainor kata,
" Aishah!!! Karangan awak bombastik sangat..Kurangkan sikit tahap bombastik tu," tak faham betullah Aishah. Hihi.

Tak lama kemudian, Aizat pun sampai. Alhamdulillah, keempat-empat kami berjaya. Memang kenangan yang tak dapat dilupakan. Setahun tu, kami diberi tugasan yang gila-gila memang membuahkan hasil...

* Izyan balik awai sangat aiihhh.. ~ eheh.
* muka skema
Segala memori yang indah Aishah sematkan dalam hati. Ada jodoh, in sya Allah, jumpa lagi.

Kepada calon PMR 2013, ALLTHE BEST !!! In Sya Allah, kejayaan menanti kalian yang sudah berusaha dan bertawakal kepada Allah. 
Serahkan segalanya kepada Allah... Allah tahu apa yang terbaik :D
Taqabalallah Minna Wa Minkum Taqabbal Ya Kareem 

Assalamualaikum 



Thanks For Reading شكران.

0 400 is kind-heart: