Colours of 2013 in Parit

Assalamualaikum.

Subhanallah, takdir Allah sungguh indah. Allah sudah atur cantik punya untuk kita. Aishah sendiri tak sangka hari ini Aishah sudah bergelar pelajar asrama. Kalau dulu, tak pernah terlintas akan duduk asrama. Takdir membongkar segala-galanya.



Untuk berpisah dengan sahabat-sahabat dari sekolah lama, SMK SUltan Badlishah memang sukar. Kadang kala, sempat lagi meraskan hendak berpatah balik. Tetapi, keyakinan bahawa perubahan, penghijrahan itu perlu. Mana tahu tempat lain lagi bagus. Jadi, detik-detik awal di MRSM Parit bagaikan permulaan hidup baru bagi Aishah. 


Aishah dipertemukan dengan pelbagai ragam manusia. Di situ, Aishah mula kenal bagaimana hendak memikat hati seorang kawan. Aishah juga dipertemukan dengan rakan bilik yang sendiri ada ragamnya. Hubungan roomate ni menyebabkan Aishah lebih kenal erti kehidupan. Tapi tidak semuanya manis. Kekadang, kami diduga dengan ujian. Perit rasanya, tapi Alhamdulillah Allah pertemukan jalan menyelesaikan masalah. Dan itulah yang menyebabkan hubungan ukhuwah kami bertambah kuat.

Bilik 4 memang hebat. Di dalamnya, ada pakar robot. Ada jurukamera berkalibar. Ada pemimpin berjaya. Ada tukang urut terhandal. Ada pelukis professional. Dan macam-macam lagi. Aishah ingat lagi, semasa Hari Anugerah Semester 1, cuma seorang saja yang tidak dapat naik pentas, 7 orang yang lain berjaya mendapat sijil penghormatan pengetua termasuk Aishah. Bilik 4 kadang-kadang dilabel skema sebab asal prep mesti senyap. Kami bukan skema tapi, gunakan masa prep dengan baik tapi kadang-kadang bising juga.
Bilik 4 juga melahirkan pemimpin yang kuat. Ada naib presiden PRS dalamnya, ada Ahli Majlis Tertinggi LDP, ada Presiden Puteri Islam, BADAR, penasihat Tunas Doktor dan lain-lain. Kami saling menasihati. Yang hebat ilmu ini, berkongsi dengan yang lain. 



Kemudian, Aishah dimasukkan ke dalam kelas 405. Pada mulanya kelas ini adalah kelas yang agak pasif. Kemudian, apabila berlaku pembubaran kelas, Aishah still 405. Aishah dapat lihat perubahan dalam kelas tersebut. Kelas bertambah meriah dan ahli saling membantu. Ukhuwah antara ahli kelas bertambah erat semasa menyiapkan kelas untuk UNGA Festival. Setiap ahli memainkan peranan masing-masing-masing dengan baik. Persembahan UNGA juga telah merapatkan hubungan kami sekelas. Sampaikan persembahan kelas kami dilabel sebagai antara persembahan terbaik. 
Pernah terjadi satu peristiwa semasa minggu aktiviti sem2. Setiap kelas tingkatan 4 diwajibkan membuat persembahan drama Sejarah tema Kemerdekaan. Jadi, hampir semua kelas tingkatan 4 tidak membuat persediaan kerana terlampau sibuk kisahkan UNGA. Termasuklah 405. Sebaik tamat sahaja UNGA, esoknya tu ada Hari Tamat Kokurikulum pada paginya. Pada sebelah petang berlangsunglah Pertandingan Drama Sejarah. Semua orang risau dengan persiapan drama. Aishah ingat hancur dah kelas Aishah. Rupanya dia orang dah practice dekat surau. Bila Aishah dapat tahu terus pergi surau. Sampai je dekat surau, dia orang terus cakap, 
" Aishah kau jadi narrator.. Tengok macam mana persembahan ni. Lepas tu kau rekalah ayat yang kau nak cakap "

Aishah buntu. Masa tak lama untuk Aishah prepare skrip. Solat Zuhur dulu, 30 minit berbaki sebelum pertandingan bermula. 
Tajuk Drama Sejarah 405 : PEMBELOT
Alhamdulillah, perjalanan drama berlangsung dengan baik walaupun kadang-kadang microphone ada problem. Bila Aishah rasa kaku, tak tahu nak cakap,ada je yang buat lakonan spontan . Memang terbaek !!! AKhirnya kelas 405 dinobatkan sebagai JOHAN Pertandingan Drama Sejarah. 
Kelas 405 pernah menjadi kelas kedua terbaik dalam subjek AddMath dan kelas terbaik bagi Biology. Subjek lain tak ambil tahu pula. Hehe :D
Semasa kem Mantop Student For Student... 405 Girls berjaya menjadi johan dalam Cabaran Membalut Telut. Telur tu tak pecah walaupun dicampak sekuat mana sekalipun. Hebat betul ikatan ukhuwah itu =D


Aishah juga dimauskkan dalam satu kelompok yang diberi nama Homeroom Ustazah Siti Aishah atau nama glamour Homeroom USA. Hehe. Pada mulanya Aishah tak nampak objektif homeroom tu sendiri yang nak memupuk rasa sudara sesama ahli homeroom. Tetapi, lama kelamaan memang timbul rasa bahawa setiap ahli homeroom itu bagaikan adik beradik sendiri. Yang muda anggap bagaikan adik, yang tua bagaikan abang dan kakak. Kami saling berkongsi masalah dan membantu terutama waktu exam.
Semasa Minggu Aktiviti Sem1, Homeroom USA mendapat tempat kedua secara keseluruhan. Bagi Aishah, Homeroom USA ni hebat juga. 
Ada Presiden BADAR (BWP), LDP, PRS, BADAR, presiden persatuan. Setiap ahli ada sahaja kelebihannya. Malah, setiap kali exam, akan ada ahli homeroom USA yang mengambil tempat di 10 teratas. Aishah dan Nik lah yang selalu bertukar tempat di 10 teratas tu. 
Ummi sangat baik dan prihatin terhadap anak homeroomnya. Aishah tak tahu nak describe bagaimana prihatinnya ummi. Tapi, apabila adanya ummi, rasa macam ada ibu yang bersama Aishah di asrama. Ummi juga seorang warden. 


Akhir sekali, Aishah juga berpeluang merasai pengalaman hidup berorganisasi. Tahniah dan Takziah.. Aishah menjadi ahli BADAR bagi tahun 2013 dan 2014. Aishah sangat sayang organisasi ini. Presiden BADAR pula ahli homeroom Aishah sendiri, classmate , lebih mudahlah. Aishah sayangkan BADAR sebab, susah senang kami sama-sama rasa. Kami sama-sama rasa betapa dakwah itu penuh dengan ujian. Kami bersama-sama berusaha dalam mengimarahkan surau. 
Satu benda yang Aishah tertarik dengan BADAR ialah Usrah BADAR. Melalui usrah ni, Aishah belajar banyak perkara dan dari sini Aishah dapat tingkatkan ilmu. Habis saja usrah, esoknya tu, Aishah cakap depan satu kelas. Kadang-kadang, ada ahli kelas Aishah yang down, Aishah datang dekat dia dan cuba berikan kata-kata semangat pada mereka. Aishah tak nak tengok kawan-kawan Aishah feeling down je. Terutama lepas dapat result. Macam-macam cara Aishah pujuk jiwa mereka.
Pernah satu hari BADAR ditugaskan untuk bersihkan surau sempena Hari Graduasi. Gotong Royong malam itu adalah gotong royong paling best. Masing-maisng buat kerja dengan bersungguh-sungguh. Surau tu terus clean and clear :D

Itulah..
Aishah seronok berada di MRSM Parit walaupun kekadang terlintas kembali memori di sekolah lama. Namun, hidup perlu diteruskan. Suasana baru harus diterima.
Aishah tak dapat nafikan, maktab tersebut baru dan masih ada kekurangannya. Tapi, kami pelajar yang masuk ke maktab tersebutlah yang bakal melengkapi segala yang kurang. Memang kami perlu berkorban. 
Awal tahun tak ada whiteboard, tapi pengorbanan tersebut pasti membuahkan hasil. In Sya Allah.
Ya Allah terima kasih di atas jalan-jalan kemudahan yang Kau berikan. Walaupun kekadang Engkau mengujiku dengan pelbagai ujian, tapi Kau masih berikan aku petunjuk untuk hadapi ujian tersebut. 

Tahun depan, bilik dan kelas bakal dirombak. Aishah yakin Allah pasti telah tentukan yang terbaik untuk Aishah. 
Thanks for the Memory Room 4, Class 405. I'll never let the memories escape from my heart...
Forgive everyone for the sake of ukhuwah
Semoga tahun hadapan, tahu yang lebih mencabar, lebih berat amanah yang bakal dipikul bakal, meninggalkan kenangan manis dan mencatatkan sejarah yang membanggakan dalam hidup Aishah In Sya Allah.

Assalamualaikum 



Thanks For Reading شكران.

0 400 is kind-heart: