Apa yang Kau Kejarkan ?

Assalamualaikum.


Betul tu!!!

Life is a journey from Allah to Allah :D

Sebenarnya, kalau kita lihat kehidupan dari sudut akhirat, kita akan sedar betapa singkatnya dunia sekarang jika nak dibandingkan dengan akhirat yang kekal.

Semasa kita di alam roh, sedar atau tidak sedar sebenarnya kita sudah mengikat perjanjian dengan Allah...
::::::
:::
.
Allah bertanya kepada roh
" Adakah kamu akan mengakui bahawa aku ini adalah Tuhanmu "

Surah al-Araf : 172
Benar. Bahkan kami menyaksikannya

 Lalu, kita pun diturunkan ke alam rahim. Alam di mana kita dalam perjalanan menuju ke alam dunia. Kita diturunkan ke dunia bukannya untuk berseronok, bershopping dan berfoya-foya dengan nikmat dunia.


Kita diturunkan dengan 2 sebab.

1.
Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat.
" Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi "

2.
Tidak Aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKu. 


Perjalanan kehidupan ini hanyalah untuk beribadah dan menjadi seorang khalifah. Selain itu, kita juga memenuhi fitrah kita sebagai manusia. 
Bagaimana kita nak memenuhi amanah kita sebagai khalifah dan hamba Allah (ibadah kepadaNya) ??? 

Aku tinggalkan kepadamu dua perkara yang kamu tidak akan sekali-kali sesat sekiranya berpegang teguh kepada duanya iaitu, kitab Allah dan Sunnah Rasulullah.
Itulah sebabnya, turunnya Al-Quran dan Sunnah. Tidak lain tidak bukan, sebagai panduan kepada kita. Tapi, kita hari ini hanya sibuk mengadakan pertandingan tilawah al-Quran, sibuk berlumba-lumba mengkhatamkan al-QUran. Tapi!!!


Adakah kita sudah memahami isi kandung Kitab Suci itu. 
Adakah kita sudah cukup faham apa yang sebenarnya Allah nak sampaikan kepada kita dan apa yang sebenarnya Rasulullah ajar kepada kita ??? 

Sebenarnya kalau kita betul-betul faham apa sebenarnya tujuan hidup ini, pasti tak sempat dah nak fikirkan fesyen terkini, gosip artis, dan segala berkaitan duniawi. Cukuplah sekadar apa yang kita pakai menutup aurat, apa yang kita lakukan semuanya halal dan tidak langgar syarak.

Rakan-rakan, janganlah kalian khuatir sekiranya hari ini nikmat yang Allah beri kepada kalian itu kurang dan hidup ini terasa begitu seksa. Jangan pernah salahkan takdir Allah. Cuba terima ketentuan. Kenapa???

Dikisahkan,
Seseorang yang hidupnya teramat seksa, dan tidak merasa nikmat dunia... Allah ambilnya lalu dimasukkan seketika ke dalam syurga. Lalu dikeluarkan, Allah bertanya... 
" Pernahkah engkau merasai seksa di dunia "
Lalu si fulan ini pun menjawab...
" Tidak, aku tidak pernah merasai derita di dunia"


Nampak tak??
Lihatlah, bagaimana derita yang dilalui di dunia lupa dan hilang dari ingatannya setelah dimasukkan ke dalam syurga walau seketika.
Rakan-rakan, kalau rasa dunia ni sangat derita..Ingatlah, syurga di atas tu teramatlah nikmat. Biar derita di dunia, biar pahit, teruskan jalankan amanah sebagai Hamba Allah dan Khalifah di muka bumi. Selagi kita berada dalam jalan yang benar, Allah akan sentiasa pelihara kita. Insya-Allah :D

Mujahadah itu PAHIT kerana Syurga itu MANIS.

Jaga hati, Jaga Iman.. INSYAALLAH :D
Assalamualaikum 


Thanks For Reading شكران.

0 400 is kind-heart: