Colours of 2013 in Parit

Assalamualaikum.

Subhanallah, takdir Allah sungguh indah. Allah sudah atur cantik punya untuk kita. Aishah sendiri tak sangka hari ini Aishah sudah bergelar pelajar asrama. Kalau dulu, tak pernah terlintas akan duduk asrama. Takdir membongkar segala-galanya.



Untuk berpisah dengan sahabat-sahabat dari sekolah lama, SMK SUltan Badlishah memang sukar. Kadang kala, sempat lagi meraskan hendak berpatah balik. Tetapi, keyakinan bahawa perubahan, penghijrahan itu perlu. Mana tahu tempat lain lagi bagus. Jadi, detik-detik awal di MRSM Parit bagaikan permulaan hidup baru bagi Aishah. 


Aishah dipertemukan dengan pelbagai ragam manusia. Di situ, Aishah mula kenal bagaimana hendak memikat hati seorang kawan. Aishah juga dipertemukan dengan rakan bilik yang sendiri ada ragamnya. Hubungan roomate ni menyebabkan Aishah lebih kenal erti kehidupan. Tapi tidak semuanya manis. Kekadang, kami diduga dengan ujian. Perit rasanya, tapi Alhamdulillah Allah pertemukan jalan menyelesaikan masalah. Dan itulah yang menyebabkan hubungan ukhuwah kami bertambah kuat.

Bilik 4 memang hebat. Di dalamnya, ada pakar robot. Ada jurukamera berkalibar. Ada pemimpin berjaya. Ada tukang urut terhandal. Ada pelukis professional. Dan macam-macam lagi. Aishah ingat lagi, semasa Hari Anugerah Semester 1, cuma seorang saja yang tidak dapat naik pentas, 7 orang yang lain berjaya mendapat sijil penghormatan pengetua termasuk Aishah. Bilik 4 kadang-kadang dilabel skema sebab asal prep mesti senyap. Kami bukan skema tapi, gunakan masa prep dengan baik tapi kadang-kadang bising juga.
Bilik 4 juga melahirkan pemimpin yang kuat. Ada naib presiden PRS dalamnya, ada Ahli Majlis Tertinggi LDP, ada Presiden Puteri Islam, BADAR, penasihat Tunas Doktor dan lain-lain. Kami saling menasihati. Yang hebat ilmu ini, berkongsi dengan yang lain. 



Kemudian, Aishah dimasukkan ke dalam kelas 405. Pada mulanya kelas ini adalah kelas yang agak pasif. Kemudian, apabila berlaku pembubaran kelas, Aishah still 405. Aishah dapat lihat perubahan dalam kelas tersebut. Kelas bertambah meriah dan ahli saling membantu. Ukhuwah antara ahli kelas bertambah erat semasa menyiapkan kelas untuk UNGA Festival. Setiap ahli memainkan peranan masing-masing-masing dengan baik. Persembahan UNGA juga telah merapatkan hubungan kami sekelas. Sampaikan persembahan kelas kami dilabel sebagai antara persembahan terbaik. 
Pernah terjadi satu peristiwa semasa minggu aktiviti sem2. Setiap kelas tingkatan 4 diwajibkan membuat persembahan drama Sejarah tema Kemerdekaan. Jadi, hampir semua kelas tingkatan 4 tidak membuat persediaan kerana terlampau sibuk kisahkan UNGA. Termasuklah 405. Sebaik tamat sahaja UNGA, esoknya tu ada Hari Tamat Kokurikulum pada paginya. Pada sebelah petang berlangsunglah Pertandingan Drama Sejarah. Semua orang risau dengan persiapan drama. Aishah ingat hancur dah kelas Aishah. Rupanya dia orang dah practice dekat surau. Bila Aishah dapat tahu terus pergi surau. Sampai je dekat surau, dia orang terus cakap, 
" Aishah kau jadi narrator.. Tengok macam mana persembahan ni. Lepas tu kau rekalah ayat yang kau nak cakap "

Aishah buntu. Masa tak lama untuk Aishah prepare skrip. Solat Zuhur dulu, 30 minit berbaki sebelum pertandingan bermula. 
Tajuk Drama Sejarah 405 : PEMBELOT
Alhamdulillah, perjalanan drama berlangsung dengan baik walaupun kadang-kadang microphone ada problem. Bila Aishah rasa kaku, tak tahu nak cakap,ada je yang buat lakonan spontan . Memang terbaek !!! AKhirnya kelas 405 dinobatkan sebagai JOHAN Pertandingan Drama Sejarah. 
Kelas 405 pernah menjadi kelas kedua terbaik dalam subjek AddMath dan kelas terbaik bagi Biology. Subjek lain tak ambil tahu pula. Hehe :D
Semasa kem Mantop Student For Student... 405 Girls berjaya menjadi johan dalam Cabaran Membalut Telut. Telur tu tak pecah walaupun dicampak sekuat mana sekalipun. Hebat betul ikatan ukhuwah itu =D


Aishah juga dimauskkan dalam satu kelompok yang diberi nama Homeroom Ustazah Siti Aishah atau nama glamour Homeroom USA. Hehe. Pada mulanya Aishah tak nampak objektif homeroom tu sendiri yang nak memupuk rasa sudara sesama ahli homeroom. Tetapi, lama kelamaan memang timbul rasa bahawa setiap ahli homeroom itu bagaikan adik beradik sendiri. Yang muda anggap bagaikan adik, yang tua bagaikan abang dan kakak. Kami saling berkongsi masalah dan membantu terutama waktu exam.
Semasa Minggu Aktiviti Sem1, Homeroom USA mendapat tempat kedua secara keseluruhan. Bagi Aishah, Homeroom USA ni hebat juga. 
Ada Presiden BADAR (BWP), LDP, PRS, BADAR, presiden persatuan. Setiap ahli ada sahaja kelebihannya. Malah, setiap kali exam, akan ada ahli homeroom USA yang mengambil tempat di 10 teratas. Aishah dan Nik lah yang selalu bertukar tempat di 10 teratas tu. 
Ummi sangat baik dan prihatin terhadap anak homeroomnya. Aishah tak tahu nak describe bagaimana prihatinnya ummi. Tapi, apabila adanya ummi, rasa macam ada ibu yang bersama Aishah di asrama. Ummi juga seorang warden. 


Akhir sekali, Aishah juga berpeluang merasai pengalaman hidup berorganisasi. Tahniah dan Takziah.. Aishah menjadi ahli BADAR bagi tahun 2013 dan 2014. Aishah sangat sayang organisasi ini. Presiden BADAR pula ahli homeroom Aishah sendiri, classmate , lebih mudahlah. Aishah sayangkan BADAR sebab, susah senang kami sama-sama rasa. Kami sama-sama rasa betapa dakwah itu penuh dengan ujian. Kami bersama-sama berusaha dalam mengimarahkan surau. 
Satu benda yang Aishah tertarik dengan BADAR ialah Usrah BADAR. Melalui usrah ni, Aishah belajar banyak perkara dan dari sini Aishah dapat tingkatkan ilmu. Habis saja usrah, esoknya tu, Aishah cakap depan satu kelas. Kadang-kadang, ada ahli kelas Aishah yang down, Aishah datang dekat dia dan cuba berikan kata-kata semangat pada mereka. Aishah tak nak tengok kawan-kawan Aishah feeling down je. Terutama lepas dapat result. Macam-macam cara Aishah pujuk jiwa mereka.
Pernah satu hari BADAR ditugaskan untuk bersihkan surau sempena Hari Graduasi. Gotong Royong malam itu adalah gotong royong paling best. Masing-maisng buat kerja dengan bersungguh-sungguh. Surau tu terus clean and clear :D

Itulah..
Aishah seronok berada di MRSM Parit walaupun kekadang terlintas kembali memori di sekolah lama. Namun, hidup perlu diteruskan. Suasana baru harus diterima.
Aishah tak dapat nafikan, maktab tersebut baru dan masih ada kekurangannya. Tapi, kami pelajar yang masuk ke maktab tersebutlah yang bakal melengkapi segala yang kurang. Memang kami perlu berkorban. 
Awal tahun tak ada whiteboard, tapi pengorbanan tersebut pasti membuahkan hasil. In Sya Allah.
Ya Allah terima kasih di atas jalan-jalan kemudahan yang Kau berikan. Walaupun kekadang Engkau mengujiku dengan pelbagai ujian, tapi Kau masih berikan aku petunjuk untuk hadapi ujian tersebut. 

Tahun depan, bilik dan kelas bakal dirombak. Aishah yakin Allah pasti telah tentukan yang terbaik untuk Aishah. 
Thanks for the Memory Room 4, Class 405. I'll never let the memories escape from my heart...
Forgive everyone for the sake of ukhuwah
Semoga tahun hadapan, tahu yang lebih mencabar, lebih berat amanah yang bakal dipikul bakal, meninggalkan kenangan manis dan mencatatkan sejarah yang membanggakan dalam hidup Aishah In Sya Allah.

Assalamualaikum 



Thanks For Reading شكران.

Senarai Ayat Bombastik 2

Assalamualaikum.
Kata-Kata BOMBASTIK!!!
Moga bermanfaat :D
______________________________________________________________

- demi melahirkan masyarakat bertamadun
-demi merealisasikan visi kudsi wawasan 2020
- mari kita melangkah seiring, berganding bahu bersama pemimpin kita
- dulu kita nelayan kecil di lautan luas, kini anak watan Malaysia sudah sampai ke angkasa lepas
- bestarilah merancang semasa muda, kejayaan digenggam hingga tua
- amalan ini masih belum berakar umbi
kehidupan adiwangsa Malaysia menjadi semakin maju
- ... juga meninggalkan kesan serampang dua mata
- generasi hari ini wajar menyambung tradisi yang tiada galang ganti
- akhlak buruk merosakkan amal seperti cuka merosakkan madu ( hadis )
- sukan merupakan wahana terbaik bagi membanteras gelasa sosial dalam kalangan remaja.
- agar dapat melahirkan bangsa angkasa yang berminda kelas pertama.

________________________________________________________________

FRASA MENARIK 

- memanifestasikan fikiran ( menggunakan idea sebaiknya)
- jika ditelusuri ( jika dikaji secara mendalam )
- alaf baharu , mutakhir ini ( masa kini )
- seantero dunia ( seluruh dunia )
- meluaskan horizon pemikiran
- bitara ( tiada tandingan)
- mendabik dada  ( sombong )
- mengkodifikasikan undang-undang ( menyelarasa undang2)
- mekanisme kawalan ( alat mengawal sesuatu )
- anjakan paradigme ( perubahan )
- landasan berfikir ( cara berfikir )
- kemapanan fikiran ( keteguhan pemikiran )
- narsisistik ( terlalu memuji diri sendiri )
- stereotaip ( tidak asli )
- badai ( kekacauan )
- fatan ( pintar )

_____________________________________________________________

Itu sahaja yang boleh dikongsikan.
Teruskan berusaha demi menaikkan mutu bahasa. Hehe.

Usaha itu tangga kejayaan. tapi jangan lupa 
usaha tanpa doa adalah kesombongan yang nyata.
doa tanpa usaha hanyalah sesuatu yang sia-sia.

Semoga bermanfaat :D
Assalamualaikum


Thanks For Reading شكران.

Apa yang Kau Kejarkan ?

Assalamualaikum.


Betul tu!!!

Life is a journey from Allah to Allah :D

Sebenarnya, kalau kita lihat kehidupan dari sudut akhirat, kita akan sedar betapa singkatnya dunia sekarang jika nak dibandingkan dengan akhirat yang kekal.

Semasa kita di alam roh, sedar atau tidak sedar sebenarnya kita sudah mengikat perjanjian dengan Allah...
::::::
:::
.
Allah bertanya kepada roh
" Adakah kamu akan mengakui bahawa aku ini adalah Tuhanmu "

Surah al-Araf : 172
Benar. Bahkan kami menyaksikannya

 Lalu, kita pun diturunkan ke alam rahim. Alam di mana kita dalam perjalanan menuju ke alam dunia. Kita diturunkan ke dunia bukannya untuk berseronok, bershopping dan berfoya-foya dengan nikmat dunia.


Kita diturunkan dengan 2 sebab.

1.
Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat.
" Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi "

2.
Tidak Aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKu. 


Perjalanan kehidupan ini hanyalah untuk beribadah dan menjadi seorang khalifah. Selain itu, kita juga memenuhi fitrah kita sebagai manusia. 
Bagaimana kita nak memenuhi amanah kita sebagai khalifah dan hamba Allah (ibadah kepadaNya) ??? 

Aku tinggalkan kepadamu dua perkara yang kamu tidak akan sekali-kali sesat sekiranya berpegang teguh kepada duanya iaitu, kitab Allah dan Sunnah Rasulullah.
Itulah sebabnya, turunnya Al-Quran dan Sunnah. Tidak lain tidak bukan, sebagai panduan kepada kita. Tapi, kita hari ini hanya sibuk mengadakan pertandingan tilawah al-Quran, sibuk berlumba-lumba mengkhatamkan al-QUran. Tapi!!!


Adakah kita sudah memahami isi kandung Kitab Suci itu. 
Adakah kita sudah cukup faham apa yang sebenarnya Allah nak sampaikan kepada kita dan apa yang sebenarnya Rasulullah ajar kepada kita ??? 

Sebenarnya kalau kita betul-betul faham apa sebenarnya tujuan hidup ini, pasti tak sempat dah nak fikirkan fesyen terkini, gosip artis, dan segala berkaitan duniawi. Cukuplah sekadar apa yang kita pakai menutup aurat, apa yang kita lakukan semuanya halal dan tidak langgar syarak.

Rakan-rakan, janganlah kalian khuatir sekiranya hari ini nikmat yang Allah beri kepada kalian itu kurang dan hidup ini terasa begitu seksa. Jangan pernah salahkan takdir Allah. Cuba terima ketentuan. Kenapa???

Dikisahkan,
Seseorang yang hidupnya teramat seksa, dan tidak merasa nikmat dunia... Allah ambilnya lalu dimasukkan seketika ke dalam syurga. Lalu dikeluarkan, Allah bertanya... 
" Pernahkah engkau merasai seksa di dunia "
Lalu si fulan ini pun menjawab...
" Tidak, aku tidak pernah merasai derita di dunia"


Nampak tak??
Lihatlah, bagaimana derita yang dilalui di dunia lupa dan hilang dari ingatannya setelah dimasukkan ke dalam syurga walau seketika.
Rakan-rakan, kalau rasa dunia ni sangat derita..Ingatlah, syurga di atas tu teramatlah nikmat. Biar derita di dunia, biar pahit, teruskan jalankan amanah sebagai Hamba Allah dan Khalifah di muka bumi. Selagi kita berada dalam jalan yang benar, Allah akan sentiasa pelihara kita. Insya-Allah :D

Mujahadah itu PAHIT kerana Syurga itu MANIS.

Jaga hati, Jaga Iman.. INSYAALLAH :D
Assalamualaikum 


Thanks For Reading شكران.

Teguh Mujahadah...Sabarlah

Assalamualaikum.

Suka untuk Aishah kongsikan ilmu yg Aishah peroleh semasa Usrah Badar bersama Teacher Munal. Ilmu ini sangat berharga buat Aishah kerana Aishah berjaya menjumpai kunci kekuatan.

teacher munal in memory ♥ with BADAR

Apa khabar imanmu hari ini? Diharap makin hari makin mantap. Insyaallah. Hari demi hari berlalu, bermacam amanah dan tanggungjawab yang harus kita pikul. Betul, hari ini kita mampu kita mampu katakan

" Aku boleh !!! "

Tapi, akan datang satu hari, satu detik dan satu saat di mana kita merasakan bahawa diri kita sangat rendah, kita merasakan kelemahan yang teramat dalam diri sehingga membantutkan kerja kita. Betul tak? Itu merupakan salah satu tanda seseorang itu hampir kepada putus asa.
Tidak!!!. Kita sudah meredah onak dan duri sejauh ini, tidak mungkin kita berpatah balik. Rakan-rakanku,
Di saat kita rasa jatuh dan lemah, cuba kita fikir kembali, besar sangatkah derita dan cabaran yang kita sedang hadapi. Adakah besarnya cabarannya lebih daripada cabaran yang Rasulullah hadapi.

Rasulullah diperintahkan suapaya menyeru kafir Quraisy memeluk Islam, tinggalkan maksiat, tinggalkan segala kemungkaran. Bayangkan ketika itu, mereka semua jahiliyyah (bodoh). Tidak mungkin mereka mempercayai kata-kata Rasulullah dengan mudah. Amanah dan cabaran ini Rasulullah galas .Baginda tabah dan sabar mengajak manusia ke jalan yang benar. Sehinggakan, Rasulullah diancam bunuh.

Rakan-rakan, Rasulullah diancam bunuh. Bunuh bukan soal kecil, tetapi soal hidup dan mati. Tidakkah cabaran yang baginda hadapi sangat besar. Subhanallah. Sehingga suatu masa, Rasulullah merasakan kelemahan dan baka kata orang sekarang " down".
Surah al-Muzammil- ayat 1.

Wahai orang yang berselimut
Ayat ini turun untuk memujuk hati Rasulullah. 

Bangunlah sembahyang pada waktu malam, selain dari sedikit masa (yang tak dapat tidak untuk berehat), _ayat 2

Lihatlah. Sembahyang pada waktu malam merupakan kunci kepada kekuatan dan ketenangan. Cuba kita fikirkan, kalau kita bersedih dan rasa frust, siapa yang pertama kita mengadu masalah kita? Siapa ?
Pasti kita lebih gemar menceritakan kepada rakan-rakan yang sebenarnya belum pasti cerita kita selamat di tangannya.


Tapi, Allah. Allah adalah sebaik-sebaik tempat untuk kita mengadu. Allah sentiasa ada untuk hamba-Nya yang ada untukNya. Allah juga sentiasa ada untuk hambaNya yang tidak bersama denganNya. Allah maha Mendengar. Dia Maha Berkuasa, Dia mampu mengubah segalanya. 
Merintihlah kepada Allah.

Dalam surah al-Muzammil
Sesungguhnnya engkau pada siang hari mempunyai pekerjaan yang banyak

 Nampak tak? Nampak tak betapa Allah itu memahami kita sebagai insan. Insan yang sangat sibuk pada siang hari. Banyak amanah dan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Amanah sebagai khalifah Allah, anak, pelajar dll. 
Sebab itu, diciptakan malam...khusus buat kita berehat. Bukankah itu fitrah. Tetapi, sungguh beruntung bagi kelompok manusia yang waktu malam itu digunakannya untuk bangun solat malam, mengadu kepadaNya. Allah pandang kelompok manusia ini. Allah pelihara. Insya-Allah :D

Malam ini boleh dikira sebagai waktu special untuk kita bercinta dengan Allah. Sepi dan sunyi. Sedangkan percintaan antara insan juga memerlukan kesepian dan kesunyian apatahlagi bercinta dengan sang Pencipta.

Cuba kita bayangkan di saat kita dihina, dicerca dan dijatuhkan semangat. Datang seseorang yang mengatakan...

Bertenanglah. Biar aku yang uruskan mereka

Pasti kita rasa seperti hilang satu beban dari diri kita. Sama juga dengan Allah. Allah telah berfirman :

Dan biarkanlah Aku sahaja memabalas orang-orang yang mendustakan, iaitu orang-orang yang dalam kemewahan dan berilah mereka penangguhan sebentar

 Nampak tak bagaimana Allah memujuk jiwa Rasulullah untuk kembali bersemangat. Subhanallah. Perkara yang sama Allah sampaikan kepada kita yang sedang menjalankan amanah. Jangan risau sekiranya ada yang tidak mahu mengikut arahan.

Bersabarlah. Ingat, jangan kita membalas mengikut nafsu amarah. Bahana menanti. Sebaliknya, pastikan kesabaran selalu menang. Sabar itu sangat indah kerana syurga yang manis menanti. Allah kata berilah mereka penangguhan sebentar.
Biarkan mereka yang lalai itu penangguhan iaitu kesenangan. Sedangkan kesenangan yang mereka rasakan itu cuma seketika jika nak dibandingkan dengan nikmat syurga yang menanti kelak.

Kalau kita nak ikutkan betapa banyaknya ujian dan dugaan yang telah kita hadapi. Tapi, kita akhirnya berjaya untuk sampai pada hari ini. Nampak tak.
Ingat lagi, di saat anda jatuh, lepas tu kita kata 
" Ya Allah, Tolonglah aku..."
Tapi, hari ini mungkin kata-kata rintihan itupun kita dah lupa. Sebab apa, Allah sudah keluarkan kita daripada dugaan itu dan kita sendiri berjaya melepasi ujian itu dengan bantuan Allah. Allah itu maha Berkuasa dan Dia mampu untuk berbuat apa-apa.

Kita hanya perlu serahkan segala urusan kepadaNya dan percaya denganNya. 
Hasbunallah Wa Ni'mal Wakil
 Cukuplah bagiku Allah.. Dialah sebaik-baik tempat diserahkan urusan :D

Jangan pernah kita berputus asa daripada landasan perjuangan ini. Jalan yang sedang kita lalui ini adalah jalan yang mulia, jalan menuntut ilmu, jalan yang sangat dituntut dalam Islam. 

Sangat rugi sekiranya kita berpatah balik atau erti kata lain putus asa. Sayang...

Kuatkan jiwa dan hati kita dengan solat malam. Insya-Allah, kita akan diberikan kekuatan daripadaNya untuk terus melalui jalan-jalan yang penuh dengan beban(amanah) dengan baik.

Sama-sama kita fikirkan.. Bangun malam memang sukar. Tetapi, berusaha dan terus berusaha ke arah itu pasti kita mampu untuk lakukannya. 
Istiqamah itu adalah lebih baik :D

Assalamualaikum


Thanks For Reading شكران.

UNGA Festival 2013

Assalamualaikum


Salam Maal Hijrah, pembaca. Buku catatan kita yang lepas sudah pun ditutup dan diserahkan kepada Allah. Sekarang, masanya memulakan buku yang baru. Ayuh kita penuhkan buku catatan yang baru ini dengan amal yang baik. Insyaallah.

Oh ya, suka untuk Aishah kongsikan pengalaman melalui detik UNGA Festival di MRSM Parit. UNGA ialah satu program yang wajib diadakan di setiap MRSM di setiap tahun. Jadi, setiap tahun akan ada satu batch bertuah yang harus melalui EVENT ini. 

Tahun 2013 menjadi tahun bertuah bagi batch FORM 4 2013 MRSM PARIT sebab menjadi batch pertama di MRSM PARIT yang terpilih melalui event yang sungguh besar ini. Jadi, setiap kelas akan dicabut untuk menentukan negara bagi setiap kelas. Kelas 405, mybelovedclassever mendapat South Africa. Masha-Allah, unik sungguh negara itu.


UNGA terbahagi kepada dua sesi iaitu 
+ Exhibition +
+ Cultural Performances +


2 Minggu PERSIAPAN S.A



Praktis waka-waka

UNGA FESTIVAL : EXHIBITION





Sudut makanan

Puak Zulu



Serangan Puak Zulu

UNGA FESTIVAL : CULTURAL PERFORMANCES 




Bagi cultural performances, kelas kami decide buat persembahan drama Black & White. Preparation untuk drama ini penuh dengan konflik sehinggalah akhirnya, Aishah dilantik sebagai Narrator, barisan pelakonnya juga begitu hebat.
Practice untuk drama ini adalah semasa hari terakhir sebelum UNGA FEST semasa waktu petang dan 1.00 pagi di surau. Memang bersemangat betul kelas kita orang prepare untuk drama ini. Sebab kita orang tak percaya dengan exhibition kita orang di kelas. SA bukannya banyak sangat benda nak dibuat. 



Usaha kita orang membuahkan hasil apabila dinobatkan sebagai NAIB JOHAN. Cayalah SA berjaya kalahkan France, UK, Thai dll. Tapi, Japan memang the best lah. Dengan seni bela diri, sound effect dan aksi yg sangat menarik.

Tak dinafikan event ini telah berjaya mengeratkan ukhuwah antara ahli 405. Sebenarnya, Aishah tak kisah langsung dengan hadiah UNGA tersebut. Yang penting kerjasama yang kita lakukan, dan ukhuwah yang terjalin ini dapat menyatukan kelas kami. 

Thanks 405 for a very great UNGA moments :D

najwa...ain...eza...anis...mirah...misyu...azeera...faiz...indra...adib...shaqif...atif...haziq...ilmi...amar...syahrul.....imran...amir...wan...hakim...odah...elly...che...aishah...sara...miera...sab...diba 

Sekian.
Assalamualaikum :)



Thanks For Reading شكران.