October 2012 Blog Giveaway by Lin


Assalamualaikum.

Sekian lama tak melibatkan diri dalam dunia Giveaway. Alhamdulillah, sekarang ni ada masa lapang sikit, bolehlah sertai Giveaway daripada Azlina.

Aishah tertarik dengan hasil tangan Azlina yang sungguh kreatif. Wah, ada ciri-ciri usahawan dah ni. :D
Marilah kita sertai Blog Giveaway ni untuk memeriahkan lagi.

Closing date : 31 October 2012
Cepat-cepat. !!

Itu sahaja
Assalamualaikum


Thanks For Reading شكران.

Anda Cintai Allah SWT ?

Assalamualaikum.

Jangan terkejut melihat persoalan pada tajuk tu. Hati manusia memang rapuh. Sekejap cinta, sekejap bosan dan begitulah seterusnya. Namun, cinta yang bersungguh-sungguh sahaja yang mampu bertahan dan bertakhta di dalam hati dengan kuat dan kukuh.


Aishah teringin berkongsi sedikit cara yang boleh kita teladani bersama-sama untuk melonjakkan cinta kita kepada Sang Pencipta. Aishah pilih yang paling mudah dan Insya-Allah kita dapat lakukan. Ingat, lakukan dengan Istiqamah.


#  MEMBACA & MEMAHAMI KANDUNGAN AL-QURAN
- Quran bermaksud kitab terakhir yang diturunkan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW melalui Malaikat Jibril. Semestinya, kitab ini banyak memberi pengajaran kepada kita, Umat Muhammad SAW. Apabila kita memahami kandungan al-Quran, Insya-Allah kita dapat membangkitkan rasa cinta kepada Dia. 

# MERENUNGI KEBESARAN ALLAH SWT
- Allah sudah menciptakan kita, dan deluruh alam semesta. Apa gunanya Allah ciptakan semua itu? Semestinya untuk hambaNya jadikan sebagai teladan. Apabila kita melihat, maka benarkanlah segala nama-nama Allah Insya-Allah, Allah akan mencampakkan rasa cinta dalam diri kita terhadap Dia.

# BERDAMPING DENGAN PARA MUKMIN
- Mukmin bermaksud mereka yang percaya dan patuh kepada segala perintah Allah dan tinggalkan segala larangannya. Apabila kita sentiasa bersama dengan mereka, pasti kita akan menggerakkan diri kita untuk beribadah kepada Allah. Ha! Dari sini akan terbitlah perasaan cinta kepada Nya melalui ibadah yang dikerjakan dengan bersungguh-sungguh dan Lillahi Taala.


Secara keseluruhan yang dapat Aishah simpulkan, kita ini hanyalah makhluk yang sungguh kerdil. Apalah agaknya kita nak dibandingkan dengan para sahabat di Mahsyar kelak. Semangat jihad mereka sungguh hebat dan mantap. Kita hanya mampu berharap dan berdoa, yang lain serahlah kepada Allah. Semoga kita sentiasa berada di bawah naungan-Nya. AMIN.

Aishah baru jumpa doa ni. Bolehlah kita amalkan. 

Fahami doa tersebut sudah memadai dan ingat yang bahasa melayu. Apabila kita sudah memahami kandungannya mudahlah doa tersebut serap dalam hati.

Itu sahaja.
♥Assalamualaikum 


Thanks For Reading شكران.

2 Tahun, Tiada Pelajar Malaysia di Harvard



Harvard Universiti, sememangnya pusat pengajian undang-undang  antarabangsa yang tidak asing lagi. Namun, adakah kita tahu bahawa sudah hampir 2 tahun PELAJAR MALAYSIA tidak diterima ke universiti tersebut.

Setiap tahun, sekurang-kurangnya seorang yang berjaya diterima masuk. Bezanya sejak 2 tahun terakhir, menunjukkan kesemua permohonan-permohonan pelajar  Malaysia untuk masuk ke universiti paling berprestij di dunia, Universiti Harvard ditolak kerana dilihat tidak layak dari segi kualiti dan kebolehan untuk bersaing.
Sekali pandang, inilah dia serpihan kesan disebalik sistem persekolahan di Malaysia. Sistem persekolahan di Malaysia ada baiknya, tetapi masih ada ruang yang perlukan perubahan besar dalam sisitem persekolahan di Malaysia.
by :  http://beritasemasa.com/univerisiti-harvard-malaysia
PLAN A - Success in examination
PLAN B - Survive in Life by having SOFT SKILLS
That is what we should plan in our life. Besides, academic skills, we must have these soft skills ( personality, mannerism, habits and attitude ).
I hope that Malaysian can be more socialized, avoid materialistic and save our environment for our next generation. Don't forget to be more respectful. 
Always think First Class.
Close the gap between first and second so that we can be number one.
This is just an article for my readers. Some of these articles are from beritasemasa. So, do you have a hope to go to the Harvard University, think about it twice.
Assalamualaikum




Thanks For Reading شكران.

SMK Sultan Badlishah



3 tahun saya telah jejakkan kaki di bumi bertuah ini. Segala pahit dan manis saya lalui semuanya di sini. Namun, orang kata pahit itu penawar. 

Di sinilah, di mana saya mengenali 3 insan yang baru dan berbeza dari segi identiti dan sifat. Namun, kami selesa bersama walaupun kadang-kadang diduga oleh Allah dengan sedikit perselisihan. Dan perselisihan itulah yang mengajar saya siapakah sahabat serta menetapkan hati supaya lebih berhati-hati menyusun kata-kata agar tidak ada yang tergores hatinya. Insan itu ialah Nur Aizat, sering ceria, bersifat berani bertempat namun, mudah tersentuh. Seterusnya, Nur Afifah, seorang yang sopan, senyap tetapi, senyap-senyap ada bintang yang terserlah di dalam dirinya. Selain itu, Nur Izyan, gadis yang agak manis walaupun kadang-kadang kasar, susah berbicara dengan orang lain dan suka bershopping. Walaupun, sahabat baru menjadi teman, sahabat lama masih lekat di dalam hati dan takkan lupus dari ingatan sepanjang hayat.

1A10 di DEWAN SAMSUDDIN

DI sini juga saya menjumpai bintang di dalam diriku. Tidak sangka, saya berbakat dalam berkata-kata. Semuanya bermula semasa Tingkatan 1, Kelas Cikgu Razmin, Bahasa Melayu. Cikgu bertanya " Siapa yang pandai baca sajak, sila baca sajak tersebut,". Satu kelas senyap. Maklumlah, baru kenal masa tu. Kebetulan saya duduk di meja kedua dari hadapan dan di tengah kelas. Cikgu terus menuding jari ke arah saya. Dengan menarik nafas sedalam yang mungkin, saya terus mendeklamasikan sajak sebaik yang mungkin. Tak sangak, suara yang keluar itu adalah suara saya. Sungguh mengagumkan. Setelah selesai, tepukan yang gemuruh menguasai suasana di dalam kelas. Sejak daripada itu, kalau ada apa-apa pertandingan, mesti rakan sekelas memilih saya. Sangat tak selesa, tapi, demi menjaga nama baik kelas "A10, kenalah tampilkan diri.

di SURAU 

Di sini juga, lahirnya perasaan daya saing yang tinggi. SMK Sultan Badlishah, yang dahulunya dikenali sebagai SEKOLAH BESTARI MALAYSIA kini diberi gelaran SEKOLAH KLUSTER KECEMERLANGAN. Pastinya, semua pelajarnya cerdik belaka. Setiap kali peperiksaan, senyap saja kelas. Semua pelajar memegang buku walaupun, ke perhimpunan. Kelakar sungguh. Saya taklah sampai bawa buku ke perhimpunan. MAsih bermain di ingatan ketika esoknya nak EXAM SEJARAH. Sanggup bersengkang mata sampai pukul 3.00 pagi. Maklumlah, waktu tu sekolah petang. MAsuk FORM 3, uang tabiat tu. Tabiat baru, sebulan sebelum exam mesti baca semua subjek.



Sudah terang lagi bersuluh, SMK SULTAN BADLISHAH sememangnya sebuah sekolah lama. 1948 kot. Namun, prasarana yang tersedia tidak seperti umur sekolah tersebut. Malah, sekolah tersebut semakin hari semakin mencapai kemajuan . Kalau boleh tak nak tinggalkan sekolah ni. Tapi, kalaulah rezeki , ingin juga nak menimba pengalaman baru di negeri orang.

Apa-apapun, istiqamah dalam usaha dan tawakal dalam penantian. Insya-Allah kejayaan menanti.

Penat menaip terasa letih, 
Moga terungkap sedikit karya;
Saya di sini mohon beralih,
Harap diampun khilafnya saya.

* Esok ada Program Integrasi Ilmu di PPIN. Harap dapat sesuatu yang baru.

Assalamualaikum



Thanks For Reading شكران.

Sasaran Azam yang Masih Tertunggak

daydream-hand-drawn-cute-wallpaper_422_83977.jpg (422×264)

Assalamualaikum.

Saja nak share dan tulis sesuatu di blog. Hanya sekadar mengisi masa yang sungguh lapang. Hehe.
Sebenarnya, pada awal tahun lagi Aishah dah sasarkan pelbagai azam untuk dilaksanakan pada tahun ini/

Antaranya :

1- Bersajak - Form 1 saja itupun persembahan kelas. Bersyair sempat ke pertandingan di sekolah. Hampeh.

2- Berpidato. Semasa Form 2. Menarik juga pertandingan ni. Suara yang lantang saja yang mampu bertahan dalam pertandingan ini. Menang no.3 itu pun yang tertinggi. Peringkat sekolah saja lah.

3- Bertilawah. Sempat juga sertai pertandingan ni. Tapi, lepas habis saja. Terus senyap. Cikgu langsung tak cakap apa. Sijil pun tak dapat. Hua Hua...

4- Ke peringkat yang lebih tinggi. Teringin juga ke peringkat daerah atau negeri mahupun ke kebangsaan. Alhamdulillah, Allah beri kesempatan melalui Pert. Bicara Berirama. Dapat ke peringkat negeri. Itu saja pun.

Form 4 nanti,

1- Bersikap lebih berani ke hadapan

2- Sentiasa bertanya apabila perlu

3- Menceburi dunia kepimpinan seperti ketua tingkatan, pps atau pengawas sekolah. Asyik jadi setiausaha saja. 

Harap-harap sasaran yang diharap bukanlah sekadar angan-angan mat jenin atau hangat-hangat tahi ayam.

cute-desktop-backgrounds-2.jpg (1024×768)
Di mana ada kemahuan di situ ada jalan,

Either shine or rain, we must face the challenge and adventure. Huh. 
TAKE NOTE, AISHAH.

Itu sahaja.
Assalamualaikum


Thanks For Reading شكران.

Alhamdulillah ;)

Assalamualaikum

alhamdulillah.jpg (1500×1000)

KM 110 K XXX, angka giliran itulah yang sentiasa menemaniku sepanjang pertarungan aku di dewan peperiksaan. Namun, Dia di atas menemani aku di setiap langkah dan detik.

Alhamdulillah, 4 hari berperang, akhirnya dapat juga menghembus nafas lega. Dua hari sebelum peperiksaan, Cikgu Azwan ada mengungkap sesuatu yang sampai sekarang, tak dapat dilupakan iaitu 

" Selamat menjawab soalan PMR yang senang-senang belaka "

JAuh panggang dari api. Kata-kata cikgu meleset jauh. Sangat tak dijangka soalan peperiksaan PMR tahun ini agak sukar berbanding tahun sebelum. Pada pendapat Aishah, soalan yang paling susah...

1- KHB PK
2- BAHASA MELAYU
3- SCIENCE

 NAmun, Alhamdulillah. Pertolongan Allah itu ada di mana-mana. Allah sentiasa menolong Aishah ketika Aishah buntu . Dan menggerakkan hati dalam meneka jawapan yang diragui. 

Kepada semua yang sekepala dengan Aishah, Aishah doakan yang terbaik untuk kita. Semoga kejayaan yang diimpikan dapat kita genggam sekaligus menjadi pencapaian yang kita dan ibu bapa kita banggakan. Insyaallah.

tumblr_l22cd6xy9O1qazko2o1_400.jpg (400×300)

Assalamualaikum


Thanks For Reading شكران.