Tiba-Tiba Minat Mengait

Assalamualaikum.

Sesiapa di sini yang mempunyai seni mengait benang tak? Seronok juga kan kalau dapat belajar cara nak mengait ni. Sangat menarik. Kebolehan itu juga boleh diaplikasikan dengan pelbagai cara. Antaranya menghasilkan baju, scarf, sarung tangan dan hiasan rumah. Menarik kan.

Orang selalu mengait menggunakan bahan di bawah ni.

menurut yang Aishah tahu, medium yang paling penting ialah benang untuk mengait dan 'crochet hook'. Crochet hook ni ialah sejenis batang di mana ada macam hook depan dia *betul ka aku ni. ' hook ' tu penting untuk menarik benag dan menyambungkan benang menjadi sesuatu barang.

Nak tengok crochet hook dgn lebih jelas... Tengok bawah ni


Crochet hook ni terdiri daripada pelbagai saiz. Aishah sendiri pun tak tahu apa sebabnya saiz berbeza.

Bawah ni pula benang yang digunakan untuk mengait
* macam benang bulu kambing je

Nak tengok tak hasil mengait benang ni. Sangat menarik..





Harap-harap lepas habis PMR nak pergi kelas menjahit. Nak belajar semua teknik menjahit termasuk cara nak crochet ni. Insyaallah.

Assalamualaikum


Thanks For Reading شكران.

1 400 is kind-heart:

raktamrittika said...

assalamualaikum.
bagus idea tu,mengait ni seronok boleh hilangkan tekanan. selamat maju jaya.