Penakluk Konstantinopel (Sultan Muhammad Al-Fateh) 2

Assalamualaikum

Meriam Urban 

Suatu hari, Sultan Muhammad berfikir mengenai senjata yang dapat merobohkan benteng Konstantinopel. Tiba-tiba ada seseorang menyuarakan bahawa terdapat seorang insan yang bernama Urban yang dapat membuat meriam. Kata-kata itu menarik perhatian Sultan Muhammad. Lalu, baginda bertanya di manakah Urban. Mereka pun berkata bahawa Urban sedang dikurung di bawah tanah oleh tentera Konstantinopel.

Sultan Muhammad pun memikirkan cara untuk membawa Urban dan menghasilkan senjata yang hebat itu untuk melawan Konstantinopel. Setelah dilakukan penyiasatan terhadap kota tersebut, mereka akhirnya menggali tanah sehingalah sampai ke bilik bawah tanah yang terletaknya Urban di situ. Urban yang menyedari ada yang sedang menghampiri biliknya itu, lalu pura-pura tidur supaya pengawal tidak mengecam yang bukan-bukan. Hasilnya, Urban selamat dibawa oleh Sultan Muhammad ke Turki. Sultan Muhammad bertanya mengapa engkau dikurung. Lalu, Urban berkata kerana dia tidak mahu membantu Maharaja Konstantine menghasilkan meriam dan mengetahui bahawa maharaja itu seorang yang zalim.

Tetapi, apabila SUltan Muhammad menyuruh Urban menghasilkan meriam untuk digunakan sebagai peruntuh benteng Konstantinopel, Urban bersetuju dan memilih untuk memasuk Islam. Tidak sekadar itu, Sultan Muhammad bertanya lagi mengapa Urban menerima pelawaannya untuk menghasilkan meriam. Lalu Urban berkata, "
pada malam sebelum tuanku datang membawa saya, saya telah bermimpi bahawa akan ada seorang ketua yang baik yang memiliki tentera dan rakyat yang baik yang akan menyelamatkan saya. Dan saya yakin itu pasti tuanku ".
Mendengar kata-kata Urban itu, Sultan Muhammad semakin yakin bahawa Kota Konstantinopel akan jatuh pada zaman pemerintahannya.

Selepas itu, Urban menghasilkan meriam sebanyak yang mungkin. Sultan Muhammad ingin mencuba kehebatan meriam buatan Urban itu. Lalu, baginda mengarahkan rakyatnya supaya tidak berada di sebuah kawasan *lupa. Apabila ditembak, meriam tersebut berjaya dilepaskan berbatu-batu dari situ. Sultan Muhammad sungguh kagum.


Bersambung...Akan datang ialah pencarian makam Syuhada. 


Thanks For Reading شكران.

0 400 is kind-heart: