Single is Easy, Couple is Busy



Ok, biasa tak dengar quote kat atas tu. Siapa yang tak pernah dengar maknanya dia tak ada hati. Kan. Tak pa la kalau tak pernah dengar pun hari ni dah tengok kan.

Sebenarnya, quote di atas membawa maksud yang sangat baik. Tetapi kenapa remaja masa kini lebih memilih untuk bercouple. Kalau mereka memilih untuk bercouple maknanya mereka berpegang pada quote yg sebaliknya iaitu

Couple is Easy, Single is busy
Tetapi tak dinafikanlah, setiap orang akan ada perasaan Cintan-cintun itu. Cuma yang perlu dilakukan oleh seorang remaja yang cemerlang ialah, mereka harus menyimpan perasaan tersebut kerana sesungguhnya ..


Jodoh itu di tangan Allah 
Kalau dah jodoh tu memang tak ke mana. Aishah rasa mereka yang bercouple tu sebenarnya tak tahu hukum bercouple dalam Islam kot.....sebab kalau mereka semua tahu, semestinya mereka tidak akan melakukan hal yang sedemikian. Tahu tak, couple ni sebenarnya boleh terjerumus kepada zina. Macam-macam jenis zina..iaitu zina mata : apabila kita melihat orang yang bukan muhrim kita terlalu lama boleh menjadi zina mata.
zina telinga : yang ni Aishah kurang pasti sikit. Rujuk sendiri la eeh.
dan yang paling kerap terjadi, walaupun tak berjumpa atau jalan sekali pun boleh terjadi iaitu
zina hati : zina hati ni macam kita teingat kat dia bak kata orang dulu-dulu penyakit ni dinamakan penyakit angau. So, jangan teringat kat orang tu lebih-lebih sangat tau boleh jadi zina hati. Ingat dekalt mak ayah kita lagi bagus.

Seeloknya, belajar la dulu. Sebab apa ???? sebab itu adalah amanah kita terhadap ibuayah tercinta. Lepas tu, carilah pasangan...biar perkahwinan tu diredhai Allah. Insyaallah. dan mendapat keluarga yang bahagia selama-lamanya.



Kesimpulannya, elakkan couple daripada menguasai diri kita. Semoga kita mendapat berkat daripada Allah.

Untuk membuatkan orang lain mengasihi kita, cintailah Allah terlebih dahulu..


Thanks For Reading شكران.

2 400 is kind-heart:

Anonymous said...

copp...no couple in islam k..:p but nice msg...